سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راتاتوی یک غذای فرانسوی

نظر

راتاتوی یک غذای تماما گیاهی و فرانسوی است و به عنوان پیش غذا برای مهمانی ها و به عنوان غذای اصلی برای افراد گیاه خوار بسیار مناسب است. این غذا را به دو صورت از لحاظ ظاهری می توان تهیه کرد. در روش اول تمامی مواد به صورت خرد شده و مخلوط شده با هم پخته می شوند و در روش دوم سبزیجات استفاده شده در این غذا به صورت برش زده و منظم در اندازه های یکسان در ظرف سرو قرار می گیرند. روش دوم برای مهمانی ها بسیار زیبا و شکیل می باشد. پیشنهاد می کنیم با این آموزش خوشمزه همراه سایت خانومانه باشید.

راتاتوی یک غذای فرانسوی

مواد لازم برای تهیه راتاتوی

گوجه فرنگی خرد شده: یک فنجان

روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری

سرکه سیب: یک چهارم قاشق چایخوری

سیر خرد شده: یک قاشق چایخوری

ریحان تازه خرد شده: یک قاشق غذاخوری

ادویه مخلوط: یک قاشق چایخوری (شامل رزماری، پونه کوهی و آویشن)

نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

فلفل: یک چهارم قاشق چایخوری

پودر چیلی: یک چهارم قاشق چایخوری

پیاز قرمز متوسط: یک عدد

کدوی سبز بزرگ برش زده: یک عدد (برش ها در حدود یک و نیم فنجان)

بادمجان بزرگ برش زده: یک عدد (برش ها در حدود سه فنجان)

گوجه فرنگی بزرگ سفت: سه عدد (برش ها در حدود سه فنجان)

راتاتوی یک غذای فرانسوی

طرز تهیه راتاتوی:

ابتدا فر را روی دمای 350 درجه فارنهایت روشن کنید و ظرف و قالبی که برای این غذا در نظر گرفته اید را با روغن کمی چرب کنید. داخل ظرفی گوجه فرنگی های خرد شده و سرکه سیب و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. سیر، ریحان، نمک و فلفل، پودر چیلی و ادویه دلخواه خود را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سس درست شده را داخل ظرف یا قالب مورد نظر ریخته و روی آن را کاملا صاف کنید.

سبزیجات ذکر شده یعنی کدو، بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز را به صورت نازک و یک اندازه برش بزنید. می توانید از رنده های مخصوصی که برای این کار در بازار وجود دارد استفاده کنید تا برش هایی یک اندازه داشته باشید. سعی کنید ضخامت سبزیجات مخصوصا سیب زمینی زیاد نباشد. سبزیجات برش زده را به ترتیب داخل سس ریخته شده در ظرف مطابق تصویر بچینید مثلا اول بادمجان بعد پیاز سپس کدو و در آخر برش گوجه فرنگی را قرار داده و این ترتیب را به همین صورت تا تمام شدن مواد ادامه دهید. فقط از یک لایه برش روی سس استفاده کنید و برش ها را به صورت مورب روی هم طوری قرار دهید که همه آنها داخل ظرف جا شود. بعضی از افراد برای درست کردن این غذا ابتدا سبزیجات برش زده را در روغن کمی تفت داده و سپس آنها را در ظرف قرار می دهند ولی در دستور اصلی این غذا چنین چیزی وجود ندارد و نتیجه بدون تفت دادن هم عالی خواهد بود. ضمن اینکه استفاده از روغن برای تفت دادن، غذا را چرب و ناسالم می کند.

راتاتوی یک غذای فرانسوی

روی سبزیجات چیده شده را می توانید با اسپری کمی روغن بزنید (این کار اختیاری و برای ظاهر بهتر کار انجام می شود)

ظرف را داخل فر از قبل گرم شده برای حدود یک ساعت قرار دهید. زمانیکه سس گوجه فرنگی غلیظ و در حال قل قل کردن بود و سبزیجات به حالت برشته شدند غذای شما آماده است. این غذا هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو می شود و شما می توانید از کمی ریحان برای روی ظرف هنگام سرو به منظور تزئین استفاده کنید.

این مقدار مواد برای غذای اصلی دو نفر کفایت می کند. در صورتی که می خواهید برای افراد بیشتری آن را تهیه کنید ظرف بزرگتری را در نظر گرفته و مقدار مواد را دو برابر کنید.

راتاتوی یک غذای فرانسوی  

مشابه این غذا در کشور خودمان هم تهیه می شود و به خاطر نداشتن گوشت داخل غذا، به اسم یتیمچه معروف است!

در این غذا علاوه بر سبزیجات گفته شده از برش های هویج هم می توانید استفاده کنید. روی مواد چیده شده می توانید از چند برش فلفل دلمه ای استفاده کنید. حتی اگر مایل هستید می توانید از کمی پنیر پیتزا در ده دقیقه آخر پخت روی مواد استفاده کنید البته استفاده از پنیر در دستور اصلی این غذا نیست ولی باعث خوشمزه تر شدن و صد البته چرب تر و پر کالری تر شدن آن می شود.

به علت اینکه این غذا با ظرف خودش برای سرو سر میز گذاشته می شود، در انتخاب ظرف دقت کنید و نکته آخر اینکه باقیمانده این غذا را می توانید تا سه روز داخل ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.