سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه به زندگی نگرش مثبت داشته باشیم؟

نظر

کافی است نگاهی به اخبار روز دنیا بیندازید، بلافاصله امید خود را نسبت به انسانیت از دست خواهید داد. اخبار حملات تروریستی و قتل‌های صورت گرفته در سطح جهان همواره به گوش‌مان می‌رسد. یا اخبار آن دسته از انسان‌هایی که گویی مصمم هستند تا جلوی هرگونه پیشرفتی را در سرتاسر گیتی گرفته و آن را متلاشی سازند. فهم این موضوع که چگونه می‌توان در چنین دنیای پر از غم و اندوهی؛ خود را شاداب و سرزنده نگه داشت بسیار دشوار است. دشوار است ولی غیر ممکن نیست.

این مسئله به شما بستگی دارد که دید خود را نسبت به زندگی و جهان هستی تغییر دهید. با چنین تغییر نگرشی، در مرتبه بهتری قرار گرفته و می‌توانید دنیا را به مکان بهتری برای زندگی مبدل سازید. در ادامه با خانومانه همراه باشید.

چگونه به زندگی نگرش مثبت داشته باشیم؟

بپذیرید آنچه را که نمی‌توانید تغییر دهید

حتما دعای معروف آرامش را شنیده‌اید. ولی تا چه اندازه آن را در متن زندگی خود قرار می‌دهید؟

برای آنکه با مشاهده وقایع ناخوشایند امید خود را از دست ندهیم، بایستی انرژی مصرف کنیم. چنانچه بیش از حد بدان بها دهید ممکن است شما را خسته و فرسوده سازد. ولی همانطور که در دعای آرامش به آن اشاره شده است، چیزهایی وجود دارند که انسان به تنهایی قادر به تغییر آنها نیست. پس چرا وقت و انرژی خود را بیهوده به خاطر آنها هدر دهیم؟

خصیصه‌های منفوری همچون شرارت، لجاجت و حماقت همیشه در جهان وجود داشته و خواهند داشت. چندان عاقلانه نیست که تصور کنیم چنین چیزهایی را می‌توان برای همیشه ریشه کن کرد. به جای آنکه لحظات با ارزش زندگی‌تان را از دست داده و غصه چیزهایی را بخورید که نسبت به آنها قدرتی ندارید، ناتوانی خود را در این زمینه تصدیق کرده و به زندگی ادامه دهید. با زمانی که در اختیار دارید می‌توانید کارهای بهتری انجام دهید.

توجه خود را از موضوعی به موضوع دیگر تغییر دهید

اگر بگوییم “دنیا پر از شرارت و بدی است”، حقیقت را گفته‌ایم. ولی اگر بگوییم “دنیا مملو از خوبی و زیبایی است”، باز هم سخن‌مان صحیح است. خوبی و بدی هر دو وجود دارند. ولی از آنجا که رسانه‌ها همواره از بدی‌ها صحبت می‌کنند، پیدا کردن خوبی‌ها دشوار می‌شود. عناوین خبری حزن انگیز بهتر فروش می‌روند. هیچ کس بر روی لینکی که نوشته “امروز اتفاق بدی رخ نداده” کلیک نمی‌کند.

حقیقت آنست که اتفاقات خوش بسیاری در اطراف ما به وقوع می‌پیوندد که تعدادشان از اتفاقات بد بسیار بیشتر است. تنها کافی است توجه خود را به سمت دیگری منحرف کرده و همواره در جستجوی اخبار خوب باشیم.

به سرگرمی‌های سالم بپردازید

زمانی که دائما در معرض اخبار نابهنجاری که در سطح جهان به وقوع می پیوندد قرار می‌گیرید، ممکن است وسوسه شوید تا برای آرام کردن خود به سراغ چیزهایی روید که برای بدن مضر است. ولی در اعماق قلبتان می‌دانید که آرامش حاصل از این کار موقتی است. استفاده از مواد آرامبخش یک مسئله چرخشی است: احساس آشفتگی می‌کنید و به سراغ مواد آرامبخش می‌روید، سپس از خواب بیدار شده و دوباره همان احساس به شما دست می‌دهد، از این رو دوباره به سراغ مصرف همان مواد رفته و این فرآیند همینطور تکرار می‌شود. در ضمن اینکه حقیقتا مشکل اولیه‌ای که به خاطر آن به سراغ این مواد رفتید هرگز برطرف نمی‌شود.

از وقت خود به خوبی استفاده کرده و بازدهی خود را افزایش دهید. ذهن‌ و جسم‌تان را به سرگرمی‌هایی مشغول سازید که بر دانش، مهارت و توانایی‌‌تان می‌افزایند. به دوچرخه سواری بپردازید. نواختن یک موسیقی جدید با گیتار را بیاموزید. کتاب بخوانید. دقیقا مثل زمانی که به مصرف داروی آرامبخش می‌پردازید، با این کار ذهن خود را از آنچه که شما را نسبت به دنیای اطرافتان آشفته می‌سازد دور می‌کنید. تفاوتش در آن است که این کار را به روش بسیار سالم‌تری انجام می‌دهید.

خود را در احاطه افراد مثبت اندیش قرار دهید

جیم رون زمانی می‌گفت : “هر فرد، برآیند 5 انسانی است که بیشتر اوقات خود را با آنها سپری می کند”.

اگرچه او این جمله را در رابطه با موفقیت و توانایی ابراز داشته، ولی به طرز نگرش احساسی نیز مربوط می‌شود. چنانچه خود را با انسان‌هایی احاطه کرده‌اید که دائما نسبت به مسائل بی اهمیت شکایت می‌کنند، شما نیز ممکن است به راحتی به چنین عادت بدی دچار شوید. به عبارت دیگر، چنانچه خود را در احاطه افرادی قرار دهید که همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند، آنگاه دیگر مایه شگفتی است اگر نگرش‌تان نسبت به زندگی منفی باقی بماند. اطراف خود را پر کنید از انسان‌هایی که باعث رشد و ترقی‌تان شده و شما را بر انجام هر چه بهتر کارتان در هر روز از زندگی متمرکز می‌سازند.

شکرگزار باشید

مادامیکه توجه خود را بر رویداد‌های جهان تغییر می‌دهید، این کار را نیز در زندگی شخصی‌تان به انجام رسانید. همه برای شکایت کردن چیزی در چنته دارند. اصلا مهم نیست به چه اندازه چیز‌های بد در زندگی شما وجود دارد، چیزهای بسیار خوبی هم در اختیار دارید که باید نسبت به آنها شکرگزار باشید. احتمالا همین الان این مقاله را در حالی درون لپ تاپ‌تان می‌خوانید که گوشه‌ای نشسته و قهوه خود را نوش جان می کنید. آیا می‌دانید چه تعداد از انسان‌ها تا بحال به این اندازه راحتی و خوشی نداشته‌اند؟

زمانی که با تغییر کانون توجه خود؛ نظاره‌گر اتفاقات خوب گشتید، یک قدم جلوتر رفته و شکر این همه زیبایی را به جای آورید. سرسری از کنارشان رد نشوید. از اینجاست که پی به نعمات بسیاری می‌برید که بایستی نسبت به آنها شکرگزار باشید.

زمانی که فهمیدید چگونه مثبت اندیش باشید، خود نیز عامل تغییر شوید

بسیار خوب، در آغاز به این مطلب اشاره کردیم که چیزهایی در زندگی وجود دارند که انسان بایستی آنها را بپذیرد. زیرا این مشکلات آنقدر بزرگ هستند که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند از پس آنها برآید. ولی روش‌هایی وجود دارد که از آن طریق می‌توانید به نوبه خود جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل کنید. به خود بیشتر بها دهید. دیگران را به خاطر خطاهای کوچکشان عفو کنید. زندگی را خیلی سخت نگیرید. یک مهربانی کوچک می‌تواند آغازگر زنجیره‌ای باشد که در مقیاسی کوچک دنیا را دچار تحول می‌سازد.

منبع: سایت خانومانه