سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه از کودک خود در آفتاب محافظت کنیم؟

نظر

استفاده از ضد آفتاب در تمامی روزهای سال مخصوصا روزهای گرم و آفتابی تابستان از ضروری ترین کارها برای تمامی افراد مخصوصا خانم ها و کودکان می باشد. امروزه ثابت شده است درصد زیادی از مبتلایان به سرطان پوست در اثر ماندن زیاد زیر آفتاب و استفاده نکردن از محصولات ضد آفتاب به این بیماری مبتلا شده اند. اگر به سلامت کودک خود اهمیت می دهید با این مطلب همراه سایت خانومانه باشید.

یووی یا اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیسی است که برای چشم انسان نامرئی است. وجود این اشعه در نور خورشید باعث آفتاب سوختگی پوست بدن می‌شود. مقدار کم پرتو فرابنفش برای تولید ویتامین دی در بدن سودمند است اما قرار گرفتن طولانی مدت زیر این اشعه ممکن است اثرات حاد و جبران ناپذیری روی سلامت پوست و چشم انسان داشته باشد.

آفتاب سوختگی هایی که در کودکی ایجاد می شود می تواند ریسک ابتلا به سرطان پوست را در بزرگسالی افزایش دهد. کودکان نبایستی ساعات زیادی را در استخرهای روباز و ساحل زیر نور آفتاب بگذرانند. پوست کودک مواقعی که کودک در بیرون از خانه به سر میبرد باید در مقابل اشعه های مضر آفتاب محافظت شود. 

چگونه از کودک خود در آفتاب محافظت کنیم؟

اقداماتی که برای محافظت از پوست کودکان می توان انجام داد عبارتند از:

1- استفاده از سایبان یا چتر

اشعه فرابنفش حاصل از تابش آفتاب در نیمه روز بین ساعتهای 10 تا 4 بعد از ظهر معمولا قوی تر و مضرتر می باشد، بنابراین بهتر است در این ساعات فعالیت های کودکان به داخل خانه محدود شود. اگر این کار برای شما امکان پذیر نیست، می توانید از سایبان یا چتر برای فعالیت های بیرون از خانه کودک استفاده کنید. به عنوان مثال بازی زیر سایه درخت یا استفاده از چترهای بزرگ یا چادرهای بازی می تواند تا حد زیادی کمک کند، با استفاده از این موارد می توانید میزان رسیدن اشعه را به پوست کودک کمتر کنید.

2- پوشش مناسب

برای زمانهایی که کودک در بیرون از خانه به سر می برد استفاده از لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند می تواند میزان آفتاب سوختگی را کاهش دهد. لباس هایی از جنس پارچه های تنگ بهترین انتخاب برای این منظور است. یک بلوز خیس اشعه یووی کمتری نسبت به یک بلوز خشک دریافت می کند و لباس هایی با رنگ تیره محافظت بیشتری نسبت به لباس های رنگ روشن دارند. بعضی از لباس ها اطلاعات مربوط به یووی و میزان محافظت در برابر اشعه را در اطلاعات کارخانه ای خود به همراه دارند.

3- استفاده از کلاه یا نقاب

کلاه و نقاب با سایه ای که روی صورت، گوش، سر و گردن می اندازند می توانند تا حد زیادی کار محافظت در برابر آفتاب را انجام دهند. معمولا برای کودکان از کلاه های نقاب دار استفاده می کنند. این کلاه ها که فقط لبه جلویی آن پوست صورت را محافظت می کند و گوش و گردن کودک با کلاه از معرض اشعه دور نمی ماند بنابراین برای این قسمت ها حتما از کرم ضد آفتاب مناسب کودک استفاده کنید.

4- استفاده از عینک آفتابی

این عینک ها از چشم های کودک در برابر اشعه های مضر آفتاب که در بزرگسالی منجر به بیماری آب مروارید چشم می شود، محافظت می کنند. انتخاب درست عینک آفتابی بسیار مهم است. عینکهایی که کاملا چشم را پوشانده و اشعه های یووی را از خود عبور نمی دهد را از عینک فروشی های معتبر تهیه کنید.

5- استفاده از ضد آفتاب

پزشکان استفاده از ضدآفتاب را در کودکان از 6 ماهگی به بعد توصیه می کنند. هر موقع قصد خروج از خانه را دارید از ضدآفتاب هایی با اس پی اف حداقل 15 روی پوست کودک استفاده کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه نیم ساعت قبل از خروج از منزل ضدآفتاب را روی پوست بزنید. ضدآفتاب تنها برای پوست صورت نیست، گوش ها، گردن و هرجایی از بدن که در معرض تابش خورشید قرار دارد را فراموش نکنید.

ضدآفتاب را همراه خود ببرید چون تجدید آن بسیار مهم است، مخصوصا بعد از شنا یا تمرین کودکان حتما مجددا از آن استفاده کنید.

اگر پوست کودک شما نسبت به یک ضدآفتاب حساسیت نشان داد با دکتر مشورت کرده و از محصولات مشابه دیگر استفاده کنید.

فراموش نکنید استفاده از ضد آفتاب به این معنی نیست که کودکان ساعت های زیادی را می توانند زیر نور آفتاب بازی کنند. برای کاهش اثرات مضر خورشید از ترکیب روش های بالا برای محافظت از پوست کودک خود استفاده کنید.

اگر کودک شما دچار آفتاب سوختگی شد ابتدا پوست به رنگ صورتی در آمده و معمولا 12 ساعت بعد از آن پوست تیره تر و اثرات سوختگی در آن مشهود خواهد شد. پوست بدون محافظ می تواند تنها در 15 دقیقه ماندن زیر آفتاب آسیب ببیند. با دیدن رنگ صورتی روی پوست کودک احتمال دیدن سوختگی بیشتر در فردای آن روز بالا خواهد بود بنابراین کودک خود را از آفتاب دور کنید.

برنزه کردن پوست آسیب جدی به پوست وارد می کند، بنابراین هر نوع تغییر در رنگ پوست کودک بعد از بودن زمانی زیر آفتاب می تواند نشان دهنده آسیب پوست از اشعه های مضر آفتاب باشد.

هوای خنک یا ابری دلیلی برای استفاده نکردن از ضدآفتاب نیست. به یاد داشته باشید اشعه های فرابنفش ربطی به دمای هوا ندارد. ابرها هم جلوی اشعه های مضر را نمی گیرند بنابراین در روزهای خنک یا ابری هم از ضدآفتاب و موارد ذکر شده بالا استفاده کنید.

کودکان معمولا  زمانیکه مدت طولانی بدون استفاده از محافظت های گفته شده در بیرون از خانه فعالیت می کنند دچار آفتاب سوختگی می شوند، بنابراین همراه داشتن کرم ضدآفتاب را در کیف، ماشین یا کوله پشتی کودکان فراموش نکنید.

گردآوری توسط سایت خانومانه برترین سایت بانوان