سفارش تبلیغ
صبا ویژن

17 خاصیت خرمالو برای سلامتی

نظر

میوه ها از لحاظ مواد تشکیل دهنده، ویتامین ها و مواد معدنی متفاوت هستند، خرمالو میوه ای بسیار مقوی و پر فایده است که شاید بسیاری از افراد از خواص آن آگاهی نداشته باشند. خرمالو را می توان به صورت های مختلف در سبد غذایی خانواده وارد کرد. به عنوان مثال از خرمالو می توان برای تهیه مربا، ترشی و کیک، دسر و شیرینی استفاده کرد. امروز سایت خانومانه برای شما 17 خاصیت خرمالو را بازگو می کند، با ما همراه باشید.

میوه های قرمز معمولا در بین مردم طرفداران زیادی دارد. خرمالو میوه ای است که نه تنها طعم خوب و شیرینی دارد، بلکه یک منبع بسیار غنی از ویتامین های فراوان و مواد معدنی از جمله ویتامین A، ویتامین C، فسفر، کلسیم و آهن است و در درمان بسیاری از بیماری ها کمک شایانی می کند ولی میوه ای است که کمتر کسی آن را به خوبی می شناسد.

 17 خاصیت خرمالو برای سلامتی

خواص خرمالو برای سلامتی بدن:

1- خرمالو از گرفتگی رگ های خون جلوگیری می کند، این میوه مقدار قابل توجهی پکتین دارد که یکی از فیبرهای محلول در آب بوده و باعث کاهش چربی محلول در خون می شود. پس به کسانی که گرفتگی رگ دارند توصیه می شود.

2- خرمالو فشار خون را تعدیل می کند. این  میوه با داشتن پتاسیم و منیزم فراوان با فشار خون بالا مقابله کرده و برای افرادی که مبتلا به فشار خون هستند بسیار مفید است.

3- این میوه به عنوان یک میوه ضد سرطان شناخته می شود، چراکه دارای مقادیر زیادی ویتامین A و بتاکاروتن می باشد و می تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع سرطان محافظت کند.

4- خرمالو میوه ای ضد پیری است و روند پیری را کند و چین و چروک صورت را از بین می برد. از خرمالو می توانید به صورت ماسک های مختلف برای پوست استفاده کنید. مالیدن خرمالو روی پوست باعث کاهش چین و چروک ها و پاک سازی منافذ پوستی می شود.

5- خوردن این میوه باعث انعطاف پذیری بیشتر رگ های خونی شده و به این ترتیب فشار خون را تعدیل می کند.

6- به حفظ سلامت ریه ها کمک می کند و میوه ای بسیار مناسب برای جلوگیری از سرطان ریه به شمار می رود.

7- خوردن خرمالو به تقویت طحال کمک می کند.

8- خرمالو برای کسانی که رژیم چاقی دارند مفید است، این میوه شیرین و پر کالری بوده و باعث افزایش وزن می شود. کسانی که رژیم لاغری دارند در مصرف این میوه زیاده روی نکنند.

9- خوردن خرمالو از ابتلا به بیماری ماکولا در افراد مسن جلوگیری می کند. یکی از مهم ترین خواص خرمالو محافظت از چشم و تقویت بینایی است، بنابراین این میوه در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مربوط به چشم اثر زیادی دارد. ماکولا بیماری نابینایی در افراد مسن است که می توان با خوردن خرمالو از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

10- این میوه به افزایش تولید گلبول قرمز خون کمک می کند، دلیل آن هم وجود مقدار زیادی مس در این میوه می باشد. مس باعث افزایش تولید گلبول قرمز می شود.

11- خرمالو برای حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. یکی از مواد معدنی لازم برای بدن و قلب پتاسیم است، خرمالو با داشتن مقدار زیادی از این ماده می تواند نیاز روزانه شما را به آن برطرف کند. پتاسیم در تنظیم فشار خون و آرام کردن عضلات بدن نقش مهمی دارد. اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز یک عدد خرمالو مصرف کنید سیستم قلب و عروقتان سالم و مقاوم شده و خطر بسته شدن رگ های خونی کاهش می یابد.

12- این میوه عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. خرمالو منبع بسیار مناسبی از ویتامین C می باشد. همان طور که می دانید این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و بدن را در برابر بیماری ها مقاوم می کند. هرچه خرمالو رسیده تر و شیرین تر باشد میزان ویتامین C آن کمتر می شود.

13- مصرف خرمالو باعث بهبود گردش خون در بدن می شود.

14- خرمالو باعث افزایش فرآیند متابولیک در بدن می شود و دلیل آن وجود مقدار زیادی از انواع مختلف ویتامین B و اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین و … می باشد.

15- خرمالو میوه ای ضد تومور است. این میوه حاوی فلانوئید و آنتی اکسیدان بوده و ترکیبی ضد تومور، ضد التهاب و ضد خونریزی دارد.

16- مصرف این میوه برای کسانی که فشارخون بالا دارند بسیار مفید است. در بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که مصرف آب خرمالو یا پوره خرمالو به صورت روزانه می تواند تاثیر زیادی روی فشار خون داشته باشد. شما می توانید به صورت های مختلف این میوه را استفاده کنید. می توان آن را بخارپز کرده و با مقداری عسل نوش جان کنید. این روش برای درمان آسم و کسانی که سرفه های شدید می کنند نیز مفید است.

همچنین خرمالو را می توانید به صورت ورقه ای برش زده، خشک کنید و از برگه های خشک شده آن در تمام طول سال مصرف کنید.

17- این میوه برای درمان درد معده هم بسیار موثر می باشد. شما می توانید آن را در مقدار کمی آب پخته و آن را به صورت پوره در آورید و روزی سه بار از آن مصرف کنید.

17 خاصیت خرمالو برای سلامتی

خرمالو به دو صورت در کشورهای مختلف یافت می شود. یک مدل از آن به صورتی است که در کشور خودمان ایران می بینید و خرمالوی رسیده و شیرینی است که هرچقدر بیشتر بگذرد رسیده تر و خوشمزه تر شده و حالت گسی آن کمتر می شود. نوع دیگر آن خرمالویی است که به صورت سفت استفاده شده و حالت گسی ندارد، در کشور ما از این نوع خرمالو کمتر دیده می شود.

در آخر بعد از بیان خواص خرمالو این نکته هم باید ذکر شود که مصرف بی رویه خرمالو می تواند خطراتی برای افراد به وجود آورد. مصرف زیاد این میوه منجر به انسداد روده و مشکلات گوارشی می شود، همچنین خرمالو در افرادی که مشکل یبوست دارند و کسانی که مبتلا به دیابت هستند توصیه نمی شود.

گردآوری توسط سایت خانومانه برترین سایت بانوان