سفارش تبلیغ
صبا ویژن

13 خاصیت مصرف سیر خام

نظر

سیر یکی از رایج ترین مواد غذایی مورد استفاده در سراسر جهان است. این ماده علاوه بر استفاده در انواع مختلف غذاها، خواص سلامتی بی شمار آن می باشد. سیر حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و  عناصری است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در حقیقت، نحوه مصرف سیر می تواند فوایدی داشته باشد که به بهبود جنبه های مختلف زندگی شما از مبارزه با افسردگی تا تصفیه خون کمک کند. در این مطلب خانومانه به مهم ترین خواص دارویی سیر اشاره خواهیم کرد.

 

خواص مصرف سیر خام_1

1- جلوگیری از سرماخوردگی

این حبه ریز می تواند شما را از سرماخوردگی حفظ کند! سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و خاصیت ضدباکتریایی آن به درمان سوزش گلو کمک می کند.

2- رشد موها

سیر به دلیل مقادیر بالای آلیسین (یک ترکیب گوگردی مشابه آنچه در پیاز وجود دارد)، می تواند مشکلات مرتبط با ریزش مو را برطرف نماید. سیر، جریان خون را به سمت پوست سر تحریک می کند و ضمن ترغیب موها به رشد و تقویت آن، مو را تغذیه می کند. حبه های سیر را به همراه عسل مخلوط نمایید و آن را روی پوست سر و موهای خود بمالید. بعد از 20 دقیقه موها را بشویید.

خواص مصرف سیر خام_2

3- جلوگیری از ایجاد آکنه

سیر دارای خواص ضدالتهابی برای درمان زخم های آکنه و جلوگیری از پیشرفت اولیه آن می باشد. علاوه براین، به کاهش تورم، درد و سوزش کمک می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز در مبازره با رادیکال های آزاد که باعث آسیب به سلول های پوستی می شوند، کمک می کند.

4- کاهش وزن

خوردن چند حبه سیر به صورت ناشتا برای کاهش وزن بسیار مفید است. سیر حاوی مولفه هایی است که به سوزاندن چربی های بدن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که سیر می تواند به طور کلی سوخت و ساز بدن را تسریع کند.

5- کنترل قند خون

سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است که برای کنترل سطح قند خون و کاهش آن بسیار شناخته شده است. خواص آلیسین، هنگام خرد کردن حبه سیر بیشتر تقویت می شود. خوردن حبه سیر خرد شده دو بار در روز به بهبود وضعیت قند خون کمک می کند.

خواص مصرف سیر خام_2

6- مبارزه با افسردگی

سیر ماده خوبی برای سلامت جسم و روح است. هنگام مصرف سیر خام با معده خالی علاوه بر خواص طبیعی سم زدایی بدن، به تعادل مواد شیمیایی موجود در بدن نیز کمک می کند. این مورد شامل مواد شیمیایی مغر نیز می شود. افسردگی ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز است و به همین خاطر سیر می تواند به مبارزه با آن کمک کند.

7- جلوگیری از سرطان

سیر سرشار از خواص ضدالتهابی، آنتی بیوتیکی و ضد سرطانی است. هنگامی که به صورت ناشتا و خام مصرف شود، به جلوگیری از برخی از انواع سرطان ها کمک می کند. این امر تا حدودی به دلیل خاصیت سم زدایی و آنتی اکسیدانی سیر است.

8- مبارزه با عفونت ها

همان طور که گفته شد، سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی عالی است. اگرچه جایگزین دارو نیست، اما مصرف روزانه سیر خام خرد شده، می تواند عملکرد داروها را تقویت کند. خوردن سیر به طور مرتب در مبارزه با عفونت ها نیز نقش مهمی را ایفا می کند.

9- درمان فشار خون بالا

مصرف سیر خام با معده خالی به مبارزه با علائم فشار خون کمک می کند. مصرف روزانه سیر خام به صورت ناشتا، اقدامی پیشگیرانه برای افرادی است که ممکن است در معرض فشار خون بالا باشند.

10- تصفیه خون

مصرف ناشتا سیر خام برای خون بسیار عالی است. مواد سم زدا موجود در سیر به از بین بردن ناخالصی های موجود در جریان خون کمک می کند و می تواند سلامت رگ ها را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها، خواص آنتی بیوتیکی و ضدالتهابی همگی در تصفیه خون نقش مهمی دارند.

11- کمک به هضم غذا

سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها و پروبیوتیک ها می باشد. این مولفه ها به افزایش سلامت روده ها کمک می کنند. این ماده، همچنین دارای مواد معدنی و ویتامین هایی است که در بهبود سلامت کبد، مثانه و کلیه نقش به سزایی دارد. به طور همزمان، خواص ضد استرس سیر ترشح بیش از اندازه معده را متوقف می کند و منجر به کارایی بهتر دستگاه گوارش می گردد.

خواص مصرف سیر خام_3

12- بهبود سلامت ریه

سیر به پاکسازی مجاری تنفسی نیز کمک می کند. مصرف سیر به طور مداوم و منظم می تواند با بیماری های خطرناک ریوی (مانند آسم، برونشیت، سرفه و سل) مقابله کند. علاوه براین، به بهبود سطح اکسیژن بدن نیز کمک می کند.

13- تنظیم فشار خون

مصرف سیر با معده خالی برای کلسترول و فشار خون بسیار مفید است؛ زیرا سیر دارای بسیاری از مولفه های سیستم ایمنی و اجزا تصفیه خون می باشد. همچنین، به این دلیل که سرشار از عناصری برای جذب کلسترول در بدن است، به حفظ فشار خون سالم کمک می کند.

خواص مصرف سیر خام_4

آیا می توان سیر را با معده خالی و ناشتا خورد؟

مصرف سیر با معده خالی روش های مختلفی دارد که در زیر به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

– سیر خام را خرد کنید و قبل از صبحانه مصرف نمایید.

– حبه های سیر را خرد کنید و با آن چای تهیه کنید و همراه صبحانه نوش جان کنید.

– حبه های سیر را به عنوان میان وعده مصرف کنید.

– سیر را با کره سرخ نمایید و آن را با املت مخلوط کنید.

آیا خوردن سیر به صورت روزانه با معده خالی بی خطر است؟

بله؛ به مقدار کم؛ سیر ماده خوبی برای مصرف روزانه است. چه به صورت خام و چه به صورت پخته. سیر برای بدن بی خطر است و عناصر تقویت کننده سیستم ایمنی فراوانی دارد. البته تعادل در مصرف سیر بسیار مهم است. زیرا خوردن بیش از اندازه آن باعث یبوست، فشار خون و سوزش قلب می گردد.

چه مقدار سیر را می توان با معده خالی مصرف کرد؟

توصیه می شود که بر اساس نیاز کلی رژیم خود، سیر را مصرف نمایید. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که حداکثر 3 حبه سیر در هر وعده غذایی مصرف شود. در صورت مصرف سیر پخته به 4 حبه نیز می تواند افزایش یابد.

حرف آخر

به یاد داشته باشید که مصرف سیر نباید جایگزین رژیم شما شود. سیر می تواند به بدن شما بی نهایت کمک کند اما داشتن یک برنامه غذایی متعادل ضروری است. در مورد اضافه کردن مصرف سیر به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. سیر جایگزین هیچ گونه دارویی نیست؛ اگر در حال استفاده از داروی خاصی هستید، لطفا دستورالعمل پزشک معالج خود را دنبال نمایید. سیر یک مکمل است که می تواند عملکرد دارو و بدن را تقویت کند.

سایت خانومانه