سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟

نظر

یکی از بهترین روش ها برای شروع یک روز خوب، نوشیدن یک فنجان قهوه خوش طعم است که نه تنها شما را سرحال و شاداب می کند بلکه طبق گفته متخصصان و محققان به کاهش وزن شما نیز کمک فراوانی می نماید. به گفته Chris Kilham استاد دانشگاه ماساچوست، قهوه حاوی تعداد زیادی ترکیبات با منشا طبیعی است (از جمله آنتی اکسیدان ها) که از بیماری هایی همچون افسردگی خفیف و پارکینسون جلوگیری می کند. در این مطلب خانومانه به هر آنچه که نیاز است در مورد قهوه و نوشیدن آن بدانید اشاره خواهیم کرد.

آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟

فواید کافئین

بسیاری از افراد گمان می کنند که نوشیدن یک فنجان قهوه سبب می گردد تا مواد غذایی که به تازگی خورده اند از بین برود! مطمئنا این رویایی بیش نیست! اما مطالعات نشان داده است که نوشیدن یک فنجان قهوه داغ در صبحگاه و نیم ساعت قبل از خوردن غذا می تواند در طول شبانه روز 35 درصد به کاهش اشتها کمک کند.

قدیمی ترین نوع قهوه از گیاه عربیکا و در مناطق خشک با دمای متوسط کشت می گردد؛ گونه ی دیگر شناخته شده قهوه، روبوستا نام دارد که در مناطق مرطوب و گرم کشت می گردد. تخمین زده می شود که بیش از 400 نوع قهوه در جهان وجود دارد اما فقط حدود 21 نوع از آن شناخته شده است.

نوشیدن قهوه و کاهش وزن

قهوه، حاوی کافئین است که در کاکائو، چای، کولا و غیره نیز وجود دارد. یک فنجان قهوه، خاوی 125 میلی گرم کافئین می باشد؛ یک فنجان قهوه فوری حاوی 90 میلی گرم کافئین، یک فنجان اسپرسو حاوی 40 میلی گرم کافئین و یک فنجان شکلات داغ حاوی 25 میلی گرم کافئین است. مطالعات نشان داده است که قهوه علاوه بر کافئین حاوی آنتی اکسیدان است؛ آنتی اکسیدان موجود در قهوه فرد را در برابر بیماری های مختلف همچون پارکینسون، سرطان مثانه، سرطان روده بزرگ، بیماری های التهابی و غیره محافظت می کند.

چرا قهوه به کاهش وزن کمک می نماید؟

قهوه متابولیسم بدن را تقویت می کند، در سوزاندن چربی ها نقش موثری دارد و سطح انرژی را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که هر چه فرد کافئین بیشتری را مصرف نماید متابولیسم و سوخت وساز بدن افزایش می یابد و در نتیجه این امر باعث می گردد کالری بیشتری را حتی در زمان استراحت بسوزاند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد افرادی که قبل از تمرین یک فنجان قهوه میل می کنند می توانند مدت طولانی تر و با سرعت بیشتری ورزش نمایند. یک مطالعه یونانی نشان داده است که قهوه با دردی که بدن بعد از ورزش احساس می کند بهتر می تواند مبارزه نماید.

چرا قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟

همان طور که بیان گردید، قهوه ترموژنز (گرمازایی) و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. این امر سبب می گردد تا کالری اضافه که مصرف کرده ایم حتی در حالت استراحت بسوزد. مکانیسم ترموژنز در افراد چاق وجود ندارد و این افراد متاسفانه هنگام پیگیری رژیم های کم کالری گرمازایی خود را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن تقریبا 6 فنجان قهوه (یا 600 میلی گرم کافئین) در طول شبانه روز برای کاهش قابل توجهی از وزن فرد ضروری است. بنابراین، قهوه می تواند در یک رژیم غذایی جامع برای کاهش وزن بسیار ایده ال باشد. بیش از مقدار توصیه شده را به هیج عنوان مصرف نکنید؛ چرا که خطرناک است. در طول روز، یک فنجان قهوه می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای کاهش وسوسه خوردن مواد غذایی چرب باشد که در عین حال به هضم غذا (با افزایش ترشح بزاق و آنزیم های گوارشی) کمک می کند. علاوه براین، قهوه می تواند سبب افزایش هوشیاری نیز گردد. این نکته را فراموش نکنید که از مصرف نوشیدنی های کافئین دار سرشار از قند خودداری نمایید.

بنابراین، کافی است قهوه سیاه سنتی را بنوشید. در حقیقت، در حالی که یک فنجان قهوه معمولی صفر کالری به همراه دارد؛ همان فنجان قهوه به همراه 1 قاشق غذاخوری خامه، 50 کالری و 5 گرم چربی را شامل می شود. اگر یک قاشق غذاخوری شکر نیز به آن اضافه نمایید 50 کالری دیگر به آن اضافه کرده اید. هنگام اتمام وعده غذایی خود، قهوه لاته اسپرسو را فراموش کنید! یک فنجان لاته تهیه شده با اسپرسو و شیر کم چرب (یا بدون چربی) حاوی 130 کالری انرژی است. که اگر با شیر کامل تهیه شود این فنجان حاوی 200 کالری و 11 گرم چربی است. قهوه با شیر یکی از 10 ماده غذایی است که رژیم شما را به طور کاملا مخفیانه خراب می کند.

قهوه نیز مانند تمام مواد غذایی دیگر، در کنار مزیت های خود، عوارض جانبی نیز دارد. اگر برای کاهش وزن یک رژیم مبتنی بر قهوه را در نظر دارید، قبل از شروع آن باید نکات منفی و عوارض مصرف زیاد قهوه را بررسی و مطالعه نمایید. پس مزایا و معایب نوشیدن قهوه را به خاطر بسپارید!

عوارض منفی مصرف زیاد قهوه

– کم آبی بدن (خصوصا به دلیل اثرات دیورتیک قهوه که منجر به ادرار می گردد)

– سردرد

– عصبی بودن

– اضطراب

– بی خوابی

– پیری زودرس پوست

– مشکلات کلیوی

– معده درد

– تپش قلب

– زخم معده به دلیل داشتن اسید زیاد قهوه

مصرف زیاد قهوه و عوارض آن

متخصصان سلامت افرادی را که دارای مشکلات زیر هستند از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار منع می کنند:

– میگرن

– فشار خون

– مشکلات قلبی

– زخم معده

– کلسترول بالا

– دیابت

– بارداری

– مادران شیرده

– سندروم پیش از قاعدگی

– اختلات پروستات

آیا نوشیدن قهوه به کاهش وزن کمک می کند؟

تحقیقات علمی نشان می دهد که قهوه به خصوص اگر با ورزش همراه باشد می تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال، به یاد داشته باشید که بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته نیز به همراه آن وجود دارد و اگر گمان می کنید بیش از حد قهوه مصرف می کنید و یا اگر از افرادی هستید که در مورد مصرف کافئین دچار محدودیت هستید حتما توصیه های پزشکی را دنبال نمایید.

قهوه و کاهش وزن

اگر یک فنجان قهوه را در صبحگاه و دیگری را قبل از انجام ورزش بنوشید، کمک فراوانی به شما می کند؛ بنابراین، لزوما یک نوشیدنی ناسالم نیست! اگر روزانه بیش از 3 فنجان قهوه مصرف نکنید (با فاصله زمانی 3 تا 4 ساعتی بین هر بار مصرف) روی تعادل رژیم غذایی سالم شما هیچگونه تاثیر مخربی نمی گذارد.

گردآوری توسط سایت خانومانه برترین سایت بانوان